Bilet na 2 linie we wrocławskim MPK — wykorzystaj go na 100%

Bilet na dwie linie w ramach wrocławskiej komunikacji miejskiej to całkiem sprytna opcja. Jest tańszy, uprawnia Cię to jeżdżenia nie tylko (!) dwoma wybranymi liniami i przewiduje rozwiązania na wypadek remontu czy zmiany trasy. Tylko jak wybrać dwie linie i czy dla Ciebie jest to dobra opcja? W tekście wyjaśniam, jak wykorzystać bilet na 2 linie w 100%!
#1 Bilet na dwie linie — jak działa?
Bilet na dwie linie to rodzaj biletu okresowego. Dla porządku podrzucę fragment uchwały Rady Miejskiej Wrocławia, która reguluję tę kwestię.
Bilety okresowe uprawniają do przejazdów na dwóch dowolnych liniach lub wszystkich typach linii. Bilet okresowy na dwie dowolne linie uprawnia do korzystania z dwóch wybranych linii, a także do korzystania z innych linii, których trasa przebiega w tym samym kierunku oraz wzdłuż trasy linii wskazanej na bilecie, tj. od przystanku oznaczonego tą samą nazwą rozpoczynającego wspólną trasę do ostatniego przystanku oznaczonego tą samą nazwą kończącego wspólną trasę, z wyłączeniem sytuacji wyjazdu i zjazdu do zajezdni.
Podstawa prawna: § 3 ust. 7 uchwały Nr XLVII/1094/17 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 19 października 2017 r. w sprawie ustalenia cen za usługi przewozowe świadczone środkami lokalnego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Wrocław oraz sposobu ustalania wysokości opłaty dodatkowej i manipulacyjnej (Dz.Urz.Woj.Doln., poz. 4411, ze zm.).
Oznacza to, że bilet na 2 linie uprawnia Cię nie tylko do jazdy dwoma wybranymi liniami tramwajowymi, autobusowymi czy jedną tramwajową a drugą autobusową. On uprawnia Cię jazdy wszystkimi pojazdami, których trasa przebiega w tym samym kierunku oraz wzdłuż trasy linii wskazanej na bilecie z wyłączeniem sytuacji wyjazdu i zjazdu do zajezdni.
Ale co dokładnie oznacza? Już tłumaczę. Otóż możesz pojechać innym tramwajem/ autobusem, jeśli wybrana trasa:
- w obu przypadkach rozpoczyna się i kończy przystankiem o tej samej nazwie;
- oraz trasa przebiega wzdłuż trasy linii wskazanej na Twoim bilecie.
Przykład
Załóżmy, że chcesz dotrzeć z Pl. Grunwaldzkiego (obok Pasażu Grunwaldzkiego) do Galerii Dominikańskiej. Spójrzmy na opcje tramwajowe:
- linie 2 i 10 jadą trasą: Pl. Grunwaldzki, Reja, Katedra, Galeria Dominikańska
- linie 4 i 33 jadą trasą: Pl. Grunwaldzki, Most Grunwaldzki, Galeria Dominikańska.
W obu przypadkach spełniony jest warunek 1 (wspólny przystanek początkowy i końcowy), ale tylko linie 2 i 10 oraz alternatywnie 4 i 33 spełniają warunek wspólnej trasy. Oznacza to, że mając bilet na linię 4 możesz na tym odcinku wsiąść w linię 33, a mając bilet 2 w linię 10.
Zastanawiasz się po co Ci możliwość wyboru innego tramwaju. autobusu, skoro i tak dowiezie Cię tylko na te same przystanki co wybrana przez Ciebie linia? To niesamowita wygoda. Jeśli nie zdążysz na swój tramwaj, to możesz wsiąść w drugi, który jedzie tą samą trasą. To zawsze kilka czy kilkanaście minut oszczędności (lub niemarznięcia zimą – sprawdzone!).
#2 Rodzaje biletów na 2 linie
No dobrze, ale jakie bilety w ogóle wchodzą w grę? Bilety na dwie linie to imienne 30-dniowe, semestralne 4 miesięczny, semestralne 5 miesięczny.
Aktualne ceny biletów znajdziesz na stronie MPK Wrocław. (Rodzaje i ceny biletów). Na dzień pisania artykułu ich cena to (uwaga! podaję cenę biletu normalnego, bez ulgi):
- 30-dniowe: 60 zł/ na wszystkie linie – 90 zł;
- semestralne 4 miesięczny: 194 zł/ na wszystkie linie – 300 zł;
- semestralne 5 miesięczny: 230 zł/ na wszystkie linie – 370 zł.
Czy różnica jest duża? Musisz ocenić sam.
Zwrócę Ci tylko uwagę, że bilet roczny (365-dniowy) na wszystkie linie kosztuje 800 zł, a więc w przeliczeniu na miesiąc – 66 zł – niewiele więcej niż bilet miesięczny na 2 linie, choć ciut drożej.
Uwaga! Podwyżki cen biletów od 1 stycznia 2021 r.
Zobacz też: Zniżka studencka po ukończeniu 26 lat — kiedy przysługuje
#3 Co jak tramwaj/ autobus zmieni trasę?
Prawda jest taka, że linie tramwajowe i autobusowe co rusz zmienią trasy z uwagi na niekończące się remonty. Wiem, że remonty często zwiększają komfort jazdy (po ich zakończeniu), ale ciągłe zmiany tras tramwajów (jestem #teamtramwaje) po prostu irytują.
Na szczęście zasady są tutaj proste i korzystne. Jeśli w trakcie okresu ważności biletu zmieni się trasa tramwaju (np. przez remonty) to wtedy w ramach biletu jedziesz zarówno w ramach dotychczasowej jak i zmienionej trasy (a czasem i wskazanych, dodatkowych tras). W końcu to nie Twoja wina 😉
Dla przykładu post z Fanpage MPK, w którym wszystko jest wyjaśnione. Tak swoją drogą, polecam obserwować ich Fanpage – spora dawka przydatnej wiedzy z aktualnych tras i ich zmian w MPK.
#4 Czy mogę zmienić wybrane 2 linie?
Generalnie nie. W przeciwnym wypadku dochodziłoby do sytuacji, gdzie co tydzień ktoś zmieniałby wybrane linie, bo tak byłoby mu wygodniej.
Wiem jednak od Czytelników, że wrocławskie MPK zgadza się w uzasadnionych sytuacjach, by zmienić wybrane linie. W końcu kupując bilet semestralny 4- czy 5‑miesięczny może się okazać, że zmienisz pracę czy się przeprowadzisz i potrzebne będą inne linie.
Polecam jednak wcześniej skontaktować się z Biurem Obsługi Pasażera MPK (nawet e‑mailowo) i zapytać o taką sytuację 🙂
#5 Bilet na dwie czy na wszystkie linie?
Wiesz już jak działa bilet na 2 linie, jakie opcje są w obiegu i co zrobisz w razie remontu. Tylko czy bilet na 2 linie jest dla Ciebie?
Pomyśl jakimi liniami tramwajowo-autobusowymi jeździsz najczęściej i gdzie. Jeśli jest ich sporo, to wypisz wszystkie przystanki, które są dla Ciebie kluczowe w skali np. tygodnia czy miesiąca. Następnie zajrzyj na schematy komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Pozaznaczaj sobie miejsca docelowe czy rozpisz na kartce.
Teraz sprawdź, czy wystarczą Ci dwie trasy tramwajowo-autobusowe, aby tam dotrzeć. Za czasów studenckich miałam taki moment, kiedy interesowały mnie trasy spod akademika (Kredki) do Rynku (tam studiowałam). Z obu stron akademików były przystanki, więc naturalnie wybrałam 9 (zamiennie z 17) i 4 (zamiennie z 33 i autobusami). W ten sposób mogłam jechać przez Halę Targową i Pl. Grunwaldki. Jeśli zdarzały mi się pojedyncze wyjazdy w dalsze części miasta kupowałam bilet jednorazowy. Była to wtedy dla mnie najlepsza opcja!
Później jednak okazało się, że podróżowałam więcej: działania studenckie, spotkania ze znajomymi, praca. W efekcie zaczęłam być mocniej mobilna. Bez bólu przerzuciłam się na bilet na wszystkie linie, bo tak było korzystniej. Aktualnie wybieram ten roczny na wszystkie linie (który w przeliczeniu kosztuje nieco więcej niż miesięczny na dwie linie), co wyliczałam w części #2 tekstu.
To jaki bilet wybrać?
Taki, na którym nie przepłacisz. Jeśli z analizy wychodzi Ci, że i tak korzystasz z jednej góra dwóch tras tramwajowo-autobusowych, a w inne miejsca jeździsz okazjonalnie może korzystniej będzie wybrać bilet na 2 linie i kilka razy w kwartale dokupić bilet jednorazowy czy czasowy. Jeśli jednak korzystasz z wielu tras, to kupno jednorazowych będzie zupełnie nieekonomiczne. Wtedy polecam klasyczny bilet okresowy na wszystkie linie.
Korzystacie z biletu na 2 linie? A może macie dodatkowe pytania? Dajcie znać w komentarzach 😉
Dzień dobry,
a jeśli mam bilet na dwie linie 113 i 32, czy mogę przejechać autobusem 143 z przystanku Gaj na przystanek Działkowa. Przystanek Gaj przebiega wzdłuż trasy 32, a przystanek Działkowa wzdłuż trasy 113, po drodze nie ma innego przystanku.
Pozdrawiam
TW
Dzień dobry,
nie — trasa musi być zgodna od przystanku początkowego do przystanku końcowego dokładnie z trasą na jednej konkretnej linii, na którą ma Pan bilet.
Pozdrawiam
Ania
Cześć:)
A jeśli trasa jest zgodna, ale przystanek nie jest dokładnie ten sam? Np na powstańców śląskich tramwaj ma swój przystanek a autobus swój. Czy mając bilet na linie D mogę alternatywnie wybrać tramwaj jeżeli przebiega przez powstańców na odcinku między Hallera a Arkadami?
Cześć Kate,
kluczowa jest tożsamość trasy (i poszczególnych przystanków), nawet jeśli przystanki stoją odrobinę dalej od siebie.
Pozdrawiam
Ania
Posiadam bilet na dwie linie 2 i 4 .Do pracy jadę z przystanku Stalowa do przystanku Kliniki. Czy jeśli nie zdążę na 4 to mogę pojechać 5 lub 11 do Pl Dominikańskiego,a z niego wsiąść w 10 i dojechać do przystanku Kliniki?
Cześć Alicjo,
tu masz schemat jazdy MPK Wrocław: https://www.wroclaw.pl/schematy-komunikacji-zbiorowej
Tramwaj 4 ma wspólną trasę z 5 i 11 tylko do pl. Legionów, a więc tylko do tego punktu działają zamiennie.
Natomiast 2 i 10 mają od Galerii w kierunku KLinik zbieżne trasy, więc możesz jechać nimi zamiennie.
Pozdrawiam
A.
Dobra, a jak mam zachować się w sytuacji, gdy mam bilet na dwie linie 9 i 17.
Konkretna sytuacja, która mnie bardzo trapi. Jadę tramwajem 9 w kierunku Dworca Głównego, ale chcę wysiąść na przystanku Stawowa. Aż do skrętu jadę legalnie. Pozostaje dosłownie kilka metrów z innej trasy. Czy mam kasować bilet? Przecież zaraz wysiadam, więc niby nie nadużywam. I jestem w kropce.
Cześć Linka,
regulacje są dosyć precyzyjne, więc jadąc ten jeden przystanek dalej bez biletu, narażasz się na mandat. Pozostaje przejść ten przystanek pieszo lub dokupić bilet.
Pozdrawiam
Ania
Bilet na wszystkie linie posiada zasadniczą zaletę, jeżeli ktoś jest w stanie z tego geograficznie korzystać: działa w pociągach Kolei Dolnośląskich i Polregio w granicach Wrocławia 🙂
Cześć Michale,
to prawda — dla wielu osób to duże ułatwienie.
Pozdrawiam
Ania