Stan cywilny; akty stanu cywilnego; akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego; rejestracja stanu cywilnego; rejestr stanu cywilnego

Zagadnienie opiera się na zdefiniowaniu określonych pojęć, tj. stan cywilny; akty stanu cywilnego; akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego, rejestracja stanu cywilnego; rejestr stanu cywilnego. Poniżej przedstawiam gotowe opracowanie tego zagadnienia.
Uwaga! Ten tekst jest częścią skryptu z prawa administracyjnego. Jeżeli szukasz tekstów praktycznych — linki podaję na samym końcu tekstu.
Tekst możesz zapisać w formie PDF lub wydrukować.
Ikony zapisu/ wydruku są na dole, pod tekstem 🙂
Zob. także:
Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
1. Stan cywilny
Definicja legalna: stanem cywilnym jest sytuacja prawna osoby wyrażona przez cechy indywidualizujące osobę, kształtowana przez zdarzenia naturalne, czynności prawne lub orzeczenia sądów, lub decyzje organów, stwierdzona w akcie stanu cywilnego.
Przykładowo:
- zdarzenia naturalne to: urodzenie, zgon;
- czynności prawne to np. zawarcie małżeństwa, uznanie ojcostwa, oświadczenie rodziców o wyborze imienia i jego zmianie, o powrocie do nazwiska po rozwiązaniu małżeństwa;
- orzeczenia sądów to np. o ustaleniu bądź zaprzeczeniu ojcostwa, o ustaleniu bezskuteczności uznania ojcostwa, o ustalaniu treści aktu urodzenia dziecka nieznanych rodziców, o unieważnieniu lub rozwiązaniu małżeństwa, o ustaleniu nieistnienia małżeństwa, o uznaniu za zmarłego lub stwierdzeniu zgonu;
- decyzje administracyjne to np. o zmianie imienia/ nazwiska, o wyborze imienia.
Należy odróżnić stan cywilny rozumiany w w/w sposób od stanu cywilnego osoby.
Stan cywilny osoby ustawa rozumie jako: sytuację tej osoby w odniesieniu do małżeństwa: panna, kawaler, zamężna, żonaty, rozwiedziona, rozwiedziony, wdowa, wdowiec.
2. Akty stanu cywilnego
Aktem stanu cywilnego jest wpis o urodzeniu, małżeństwie albo zgonie w rejestrze stanu cywilnego wraz z treścią późniejszych wpisów wpływających na treść lub ważność tego aktu.
Poniżej istotne kwestie:
- akty stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych. Ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym;
- akt stanu cywilnego jest sporządzony z chwilą dokonania wpisu o urodzeniu, małżeństwie albo zgonie w rejestrze stanu cywilnego;
- czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego innych niż akty stanu cywilnego dokonuje się w formie decyzji administracyjnej albo czynności materialno-technicznej;
- odmowa dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego następuje w formie decyzji administracyjnej.
3. Akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego
Definicja legalna: akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego — dokumenty stanowiące podstawę sporządzenia aktu stanu cywilnego lub dokumenty złożone po sporządzeniu aktu stanu cywilnego stanowiące podstawę do dołączenia wzmianki dodatkowej do aktu stanu cywilnego lub stanowiące podstawę zamieszczenia przypisku przy innych aktach stanu cywilnego.
Przedstawiam istotne zagadnienia:
- w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego gromadzi się dokumenty, które nie podlegają zwrotowi. Na wniosek osoby, która przedkłada zagraniczny dokument stanu cywilnego, można wydać ten dokument, po uprzednim sporządzeniu kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez kierownika USC [USC- Urzędu Stanu Cywilnego], jeżeli wnioskodawca nie ma możliwości ponownego uzyskania tego dokumentu;
- akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego są gromadzone w rejestrze stanu cywilnego, jeżeli zostały sporządzone w formie dokumentu elektronicznego. W rejestrze mogą być gromadzone akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego niesporządzone w formie dokumentu elektronicznego jako odwzorowanie cyfrowe lub może być zamieszczany opis tych dokumentów;
- dokumenty z akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego, na żądanie sądu, prokuratora, osoby, której akt stanu cywilnego dotyczy, lub osoby mającej interes prawny, mogą być wydawane w formie dokumentu elektronicznego, kopii lub wydruku dokumentu elektronicznego poświadczonych za zgodność z oryginałem przez kierownika USC.
Przechowywanie aktów stanu cywilnego i akt zbiorowych
Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik USC przechowuje przez okres:
- 100 lat — akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia;
- 80 lat — akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu.
Okresy te są liczone od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło sporządzenie aktu stanu cywilnego. Po upływie okresów, akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik USC przekazuje w ciągu 2 lat do właściwego archiwum państwowego.
4. Rejestracja stanu cywilnego
Rejestracji stanu cywilnego dokonuje się [elektronicznie] w rejestrze stanu cywilnego w formie aktów stanu cywilnego.
Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego są dokonywane przez kierownika USC lub zastępcę kierownika USC. Uprawnienia i obowiązki kierownika USC przysługują i są wykonywane również przez zastępcę kierownika USC.
Rejestracja stanu cywilnego jest wykonywana przez gminy w urzędach stanu cywilnego jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Gmina jest okręgiem rejestracji stanu cywilnego.
5. Rejestr stanu cywilnego
Rejestr stanu cywilnego jest prowadzony przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, w systemie teleinformatycznym.
Poniżej zagadnienia ważne i uzupełniające:
- wpisu w rejestrze stanu cywilnego dokonuje kierownik USC lub zastępca kierownika USC;
- dostęp do rejestru stanu cywilnego mają minister właściwy do spraw informatyzacji, minister właściwy do spraw wewnętrznych, kierownik USC, zastępca kierownika USC oraz w zakresie sprawowanego nadzoru — wojewoda;
- dane z rejestru stanu cywilnego minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia: ABW, Agencji Wywiadu, CBA, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego — wyłącznie w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań. Minister właściwy do spraw informatyzacji, w drodze decyzji administracyjnej, wyraża zgodę na udostępnianie danych, odmawia wyrażenia zgody na ich udostępnianie, jeżeli nie zostały spełnione warunki określone w ustawie, albo cofa zgodę na ich udostępnianie, jeżeli warunki te przestały być spełniane.
Słowo końcowe
I tym samym dotarliśmy do końca opracowania zagadnienia: stan cywilny; akty stanu cywilnego; akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego; rejestracja stanu cywilnego; rejestr stanu cywilnego. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o: aktach stanu cywilnego, to linki są na początku tekstu.
Natomiast teksty praktyczne dotyczące aktów stanu cywilnego to:
Owocnej nauki!
Ania Maciąg