Kierownik USC (urzędu stanu cywilnego); okręg rejestracji stanu cywilnego

Zagadnienie opiera się na zdefiniowaniu określonych pojęć, tj. Kierownik USC (urzędu stanu cywilnego); okręg rejestracji stanu cywilnego. Poniżej przedstawiam gotowe opracowanie tego zagadnienia.
Uwaga! Ten tekst jest częścią skryptu z prawa administracyjnego. Jeżeli szukasz tekstów praktycznych — linki podaję na samym końcu tekstu.
Tekst możesz zapisać w formie PDF lub wydrukować.
Ikony zapisu/ wydruku są na dole, pod tekstem 🙂
Zob. także:
Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
1. Kierownik USC
#1 Kierownik USC — zasady wyboru
Kierownikiem USC [USC — urząd stanu cywilnego] jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), czyli organ wykonawczy gminy. Taka jest zasada, mamy jednak wyjątki:
- W okręgach liczących powyżej 50 000 mieszkańców wójt (burmistrz, prezydent miasta) zatrudnia inną osobę na stanowisku kierownika USC.
- W okręgach liczących poniżej 50 000 mieszkańców wójt (burmistrz, prezydent miasta) może zatrudnić inną osobę na stanowisku kierownika USC.
Dla przypomnienia: Gmina jest okręgiem rejestracji stanu cywilnego.
#2 Zastępca kierownika USC — zasady wyboru
W okręgach liczących poniżej 50 000 mieszkańców wójt (burmistrz, prezydent miasta) zatrudnia zastępcę kierownika USC. Natomiast w okręgach liczących powyżej 50 000 mieszkańców wójt (burmistrz, prezydent miasta) może zatrudnić zastępcę lub zastępców kierownika USC — zupełnie odwrotnie niż przy zasadach dot. kierownika USC
#3 Zasady zatrudnienia osób na kierownika lub zastępcę kierownika USC
Zasady te nie dotyczą wójta, burmistrza, prezydenta miasta, będących kierownikiem USC
Na stanowisku kierownika USC oraz zastępcy kierownika USC może być zatrudniona osoba , która:
- ma obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- posiada dyplom:
- ukończenia wyższych studiów prawniczych lub administracyjnych potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego magistra lub,
- potwierdzający ukończenie wyższych studiów prawniczych lub administracyjnych za granicą, albo uznany za równoważny polskiemu dyplomowi potwierdzającemu uzyskanie tytułu zawodowego magistra lub,
- potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego magistra i świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie administracji;
- posiada łącznie co najmniej trzyletni staż pracy na stanowiskach urzędniczych w urzędach lub w samorządowych jednostkach organizacyjnych, w służbie cywilnej, w urzędach państwowych lub w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi.
#4 Uprawnienia kierownika USC i zastępcy kierownika USC
Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego są dokonywane przez kierownika USC lub zastępcę kierownika USC. Uprawnienia i obowiązki kierownika USC przysługują i są wykonywane również przez zastępcę kierownika USC.
Kierownik USC może upoważnić pisemnie pracownika USC do wydawania odpisów aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz zamieszczania przypisków, z wyjątkiem przypisków zamieszczanych przy akcie stanu cywilnego na podstawie uznania orzeczenia organu państwa obcego lub na podstawie innego dokumentu pochodzącego od organu państwa obcego, a niewymagającego uznania albo odpisu zagranicznego dokumentu stanu cywilnego przekazanego do USC w wykonaniu umowy międzynarodowej przewidującej wzajemną wymianę informacji w zakresie stanu cywilnego.
Zastępca kierownika USC nie może upoważnić pisemnie pracownika do dokonywania w/w czynności.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może upoważnić pisemnie innego pracownika do wydawania odpisów aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz zamieszczania przypisków, z wyjątkiem przypisków zamieszczanych przy akcie stanu cywilnego na podstawie uznania orzeczenia organu państwa obcego lub na podstawie innego dokumentu pochodzącego od organu państwa obcego, a niewymagającego uznania albo odpisu zagranicznego dokumentu stanu cywilnego przekazanego do USC w wykonaniu umowy międzynarodowej przewidującej wzajemną wymianę informacji w zakresie stanu cywilnego.
2. Okręg rejestracji stanu cywilnego
Zasada: Gmina jest okręgiem rejestracji stanu cywilnego.
Zmiana okręgu rejestracji stanu cywilnego może nastąpić przez ustalenie właściwości USC dla więcej niż jednego okręgu rejestracji stanu cywilnego lub przez ustalenie właściwości kilku USC w jednym okręgu rejestracji stanu cywilnego.
Jeżeli nastąpiła zmiana właściwości okręgu rejestracji stanu cywilnego, kierownikiem USC właściwym do dokonywania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego jest kierownik USC, który przejął właściwość okręgu rejestracji stanu cywilnego.
Wojewoda składa wniosek do ministra właściwego do spraw wewnętrznych o zmianę okręgu rejestracji stanu cywilnego:
- na wniosek gminy lub gmin;
- po zasięgnięciu opinii gminy lub gmin.
Słowo końcowe
I tym samym dotarliśmy do końca opracowania zagadnienia: kierownik USC (urzędu stanu cywilnego); okręg rejestracji stanu cywilnego. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o: aktach stanu cywilnego, to linki są na początku tekstu.
Natomiast teksty praktyczne dotyczące aktów stanu cywilnego to:
Owocnej nauki!
Ania Maciąg