Zameldowanie w miejscu pobytu stałego lub czasowego obywateli polskich (zasady, tryb, formy działania administracji)

Zameldowanie w miejscu pobytu stałego lub czasowego obywateli polskich (jak wskazuje nazwa) to zagadnienie, które składa się 2 części. Poniżej przedstawiam gotowe opracowanie tego zagadnienia.
Uwaga! Ten tekst jest częścią skryptu z prawa administracyjnego. Jeżeli szukasz tekstów praktycznych — linki podaję na samym końcu tekstu.
Tekst możesz zapisać w formie PDF lub wydrukować.
Ikony zapisu/ wydruku są na dole, pod tekstem 🙂
Zob. także:
- Wymeldowanie w miejscu pobytu stałego lub czasowego obywateli polskich
- Obowiązek meldunkowy cudzoziemców
1. Zameldowanie — zarys tematu
#1 Podstawa prawna
Zameldowanie reguluje: ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
#2 Pobyt stały vs pobyt czasowy
- Pobyt stały — zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania.
- Pobyt czasowy — przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem. Bądź też w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. Przy czym ilekroć w ustawie jest mowa o pobycie czasowym obywatela polskiego, to należy przez to rozumieć przebywanie poza miejscem pobytu stałego przez okres ponad 3 miesięcy.
- Uwaga! Miejsce pobytu stałego lub czasowego osoby zatrudnionej na statku żeglugi śródlądowej lub morskiej albo zamieszkującej w związku z wykonywaniem pracy w ruchomym urządzeniu mieszkalnym to siedziba pracodawcy zatrudniającego tę osobę.
#3 Charakter zameldowania
Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy służy wyłącznie celom ewidencyjnym. Ma ono na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.
2. Zameldowanie — zasady
#1 Kto dokonuje zameldowania?
Wniosek o zameldowanie możemy złożyć samodzielnie albo przez pełnomocnika.
Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje:
- jej przedstawiciel ustawowy,
- opiekun prawny,
- lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
W przypadku żołnierzy w czynnej służbie wojskowej obowiązek meldunkowy polegający na zameldowaniu się w miejscu pobytu czasowego jest wykonywany w miejscu pełnienia tej służby u dowódcy jednostki wojskowej, a w miejscu pobytu czasowego w obiekcie wojskowym u komendanta (kierownika, szefa, dowódcy) obiektu. Wykonanie obowiązku meldunkowego następuje poprzez stwierdzenie tego faktu w rozkazie dowódcy jednostki wojskowej lub w książce zameldowań komendanta obiektu wojskowego i nie wymaga zgłoszenia w organie gminy oraz ujęcia w rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców.
Szczególna forma zameldowania
Uwaga! Zameldowania w stosunku do dzieci obywateli polskich, zamieszkałych na terytorium RP oraz urodzonych na terytorium RP, dokonuje z urzędu kierownik USC sporządzający akt urodzenia. Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu stałego albo czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.
#2 Termin zameldowania
Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
#3 Forma zameldowania
Obywatel polski dokonuje zameldowania na pobyt stały lub czasowy:
- w formie pisemnej, na składanym formularzu (wniosku), przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport, albo
- w formie dokumentu elektronicznego, na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ z pkt 1, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru.
Do wniosku dołącza się:
- potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu (wniosku),
- oraz — do wglądu — dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu.
Przy zameldowaniu w formie elektronicznej dołącza się dokumenty w wersji elektronicznej. Możliwe jest dołączenie:
- dokumentu elektronicznego, który potwierdza tytuł prawny do lokalu,
- w razie niemożności jego uzyskania — odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu.
Ponadto obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza:
- dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu,
- w razie niemożności ich uzyskania — odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności: umowa cywilnoprawna, odpis (wyciąg z działów I i II) z księgi wieczystej decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.
Do zameldowania wystarczy umowa najmu, o ile będzie z niej wynikać, że wynajmującym jest właściciel.
Przy zameldowaniu na pobyt czasowy należy wskazać deklarowany okres pobytu w tym miejscu.
3. Zameldowanie — formy działania administracji
- Czynność faktyczna:
- zameldowanie;
- wydanie zaświadczenia o zameldowaniu.
- Decyzja administracyjna:
- Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości o zameldowaniu rozstrzyga organ wykonawczy gminy w drodze decyzji administracyjnej;
- Wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej.
Słowo końcowe
I tym samym dotarliśmy do końca opracowania zagadnienia: zameldowanie w miejscu pobytu stałego lub czasowego obywateli polskich. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o: wymeldowanie w miejscu pobytu stałego lub czasowego obywateli polskich, to link jest na początku tekstu.
Natomiast teksty praktyczne dotyczące obowiązku meldunkowego to:
Owocnej nauki!
Ania Maciąg