Obowiązek meldunkowy cudzoziemców

Obowiązek meldunkowy cudzoziemców — w tekście przedstawiam gotowe opracowanie zagadnienia. W tym jego: podstawę prawną, zasady dotyczące meldunku cudzoziemców, organy i formy działania administracji.
Uwaga! Ten tekst jest częścią skryptu z prawa administracyjnego. Jeżeli szukasz tekstów praktycznych — linki podaję na samym końcu tekstu.
Tekst możesz zapisać w formie PDF lub wydrukować.
Ikony zapisu/ wydruku są na dole, pod tekstem 🙂
Zob. także Zameldowanie w miejscu pobytu stałego lub czasowego obywateli polskich
Wymeldowanie w miejscu pobytu stałego lub czasowego obywateli polskich
#1 Podstawa prawna
Obowiązek meldunkowy cudzoziemców reguluje reguluje: ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
#2 Obowiązek meldunkowy cudzoziemców — zasady
Podstawowa zasada: Cudzoziemiec przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy stosując (z pewnymi zmianami) przepisy jak dla obywateli polskich. Poniżej przedstawiam zasady.
1. Składniki obowiązku meldunkowego
Obowiązek meldunkowy cudzoziemców polega na:
-
- zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;
-
- wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;
- zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskie.
Ważne zasady:
-
- Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego.
-
- Zgłoszenie zgonu dokonane w USC zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.
- Cudzoziemiec, który wyjeżdża poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót
2. Pobyt stały vs pobyt czasowy
-
- Pobyt stały — zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania.
-
- Pobyt czasowy — przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem. Bądź też w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. Uwaga! Termin 3 miesięcy ma zastosowanie tylko do cudzoziemców, o których piszę w pkt 3 lit. A.
- Uwaga! Miejsce pobytu stałego lub czasowego osoby zatrudnionej na statku żeglugi śródlądowej lub morskiej albo zamieszkującej w związku z wykonywaniem pracy w ruchomym urządzeniu mieszkalnym to siedziba pracodawcy zatrudniającego tę osobę.
- Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
3. Terminy
A. Najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia:
-
- cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) — strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej — dalej jako: cudzoziemiec z UE;
- członek rodziny cudzoziemca, o którym mowa w ust. 1, niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) — strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej — dalej jako: członek rodziny cudzoziemca z UE.
B. Najpóźniej w 4. dniu, licząc od dnia przybycia:
- cudzoziemiec niewymieniony w lit. A, przebywający na terytorium RP. Deklarowany przez cudzoziemca pobytu czasowego pod określonym adresem nie może przekroczyć okresu, w którym cudzoziemiec ten może legalnie przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z dokumentem potwierdzającym jego prawo pobytu — dalej jako: cudzoziemiec spoza UE.
C. Zwolnienie z obowiązku meldunkowego
-
- Cudzoziemcy są zwolnieni z obowiązku meldunkowego, jeżeli okres ich pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 30 dni.
- Od wykonywania obowiązku meldunkowego zwolnieni są, pod warunkiem wzajemności, szefowie i członkowie personelu przedstawicielstw dyplomatycznych oraz urzędów konsularnych państw obcych, łącznie z członkami ich rodzin pozostającymi z nimi we wspólnocie domowej, a także inne osoby na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych.
#3 Sposób wypełnienia obowiązku meldunkowego cudzoziemców
1. Kto może złożyć wniosek?
Wniosek o zameldowanie/wymeldowanie możemy złożyć samodzielnie albo przez pełnomocnika.
Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje:
- jej przedstawiciel ustawowy,
- opiekun prawny,
- lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
W przypadku żołnierzy w czynnej służbie wojskowej obowiązek meldunkowy polegający na zameldowaniu/wymeldowaniu się w miejscu pobytu czasowego jest wykonywany w miejscu pełnienia tej służby u dowódcy jednostki wojskowej, a w miejscu pobytu czasowego w obiekcie wojskowym u komendanta (kierownika, szefa, dowódcy) obiektu. Wykonanie obowiązku meldunkowego następuje poprzez stwierdzenie tego faktu w rozkazie dowódcy jednostki wojskowej lub w książce zameldowań komendanta obiektu wojskowego i nie wymaga zgłoszenia w organie gminy oraz ujęcia w rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców.
2. Załączniki
Cudzoziemiec przedstawia (przy zameldowaniu) zarówno dokument wskazujący na prawo do określonej nieruchomosci, jak i dokumenty związane z legalnym pobytem w RP.
1. Dokumenty wskazujące na prawo do nieruchomości
Do wniosku dołącza się:
- potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu (wniosku),
- oraz — do wglądu — dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu.
Przy zameldowaniu w formie elektronicznej dołącza się dokumenty w wersji elektronicznej. Możliwe jest dołączenie:
- dokumentu elektronicznego, który potwierdza tytuł prawny do lokalu,
- w razie niemożności jego uzyskania — odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu.
Ponadto obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza:
- dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu,
- w razie niemożności ich uzyskania — odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności: umowa cywilnoprawna, odpis (wyciąg z działów I i II) z księgi wieczystej decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.
Do zameldowania wystarczy umowa najmu, o ile będzie z niej wynikać, że wynajmującym jest właściciel.
Przy zameldowaniu na pobyt czasowy należy wskazać deklarowany okres pobytu w tym miejscu.
2. Dokumenty wskazujące na legalny pobyt
-
- Cudzoziemiec z UE - przedstawia ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo.
- Członek rodziny cudzoziemca z UE — przedstawia ważny dokument podróży oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej albo ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, a gdy brak takiej możliwości — przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej.
- Cudzoziemiec spoza UE:
- pobyt stały — przedstawia kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, dokument “zgoda na pobyt tolerowany” albo zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany;
- pobyt czasowy — przedstawia wizę bądź inny wymagany ustawowo dokument.
#4 Tryb rozstrzygania
- Czynność faktyczna:
- zameldowanie/wymeldowanie;
- wydanie zaświadczenia o zameldowaniu/wymeldowaniu.
- Decyzja administracyjna:
-
- Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości o zameldowaniu rozstrzyga organ wykonawczy gminy w drodze decyzji administracyjnej;
-
- Wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej.
- Organ wykonawczy gminy wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela lub innego uprawnionego podmiotu decyzję w sprawie wymeldowania. Warunki:
-
- osoba, której dotyczy decyzja opuściła miejsce pobytu stałego (lub czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu);
- oraz nie dopełniła obowiązku wymeldowania się
-
-
Słowo końcowe
I tym samym dotarliśmy do końca opracowania zagadnienia: Obowiązek meldunkowy cudzoziemców. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o: zameldowanie lub wymeldowanie w miejscu pobytu stałego lub czasowego obywateli polskich, to linki są na początku tekstu.
Natomiast teksty praktyczne dotyczące obowiązku meldunkowego to:
Owocnej nauki!
Ania Maciąg